درحال بارگذاری...

نحوه ی سازگاری کلزای پاییزه نسبت به سرما

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

نحوه ی سازگاری کلزای پاییزه نسبت به سرما


نحوه ی سازگاری کلزای پاییزه نسبت به سرما

کلزای پاییزه چنان چه در مرحله رشدی مناسب باشد و فرایند مقاوم شدن در آن اتفاق افتاده باشد، می تواند سرمای کوتاه مدت 15 تا 20 درجه سانتی گراد زیر صفر را تحمل کند.


برای زمستان گذرانی مناسب، کلزا باید فرایند مقاوم شدن یا سخت شدن را طی کنداین فرایند در مرحله روزت و در اواخر پاییز زمانی اتفاق می افتد که کلزای پاییزه چند روز در معرض دماهای نزدیک به صفر قرار گیرد.

اگر فرایند سخت شدن به خوبی انجام شود، به گیاهان امکان می دهد در برابر سرما مقاوم شوند و سرماهای زیر صفر را بدون خسارت جدی تحمل کنند.

 

در این شرایط، رشد گیاه آهسته می شود و سلول های کوچکتر با غلظت بیشتر مواد محلول ایجاد می شوند که مقاومت بالاتری به سرما و یخ‌ بندان دارند. سرماهای ملایم زیر صفر (تا 3-درجه سانتی گراد) رشد برگ ها را متوقف میکند و فرایند سخت شدن را سرعت می بخشد.

هرچه دوره سازگاری و تطابق طولانی تر باشد و نوسانات دمایی در این دوره کمتر باشد، فرایند سخت شدن بهتر انجام می شود و تحمل گیاهان به سرما و یخ‌ بندان افزایش می یابد. مطالعات نشان داده است که گیاهچه های کلزا برای سازگاری با سرما حداقل باید 7 روز در معرض سرماهای نزدیک به صفر باشند.

 

کلزای پاییزه چنان چه در مرحله رشدی مناسب باشد و فرایند مقاوم شدن در آن اتفاق افتاده باشد، می تواند سرمای کوتاه مدت 15 تا 20 درجه سانتی گراد زیر صفر را تحمل کند.

سایر عوامل مؤثر در سرمازدگی زمستانه

سایر عوامل مؤثر در سرمازدگی زمستانه به شرح زیر است:

- بروز سرمای ناگهانی

- دوام سرما

- نوسان زیاد دما

- رطوبت خاک

- روزهای آفتابی همراه با وزش باد

 

- پوشش برف

 

 

 

 

 

 


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


کلزا پهپاد سیرنگ کشاورزی مدرن پهباد

این مطالب را هم بخوانید!

رشد اقتصادی در بخش کشاورزی

بله، بدون شک. رشد اقتصادی در بخش کشاورزی موضوعی جالب و اهمیت‌آمیز است. این موضوع به طور معمول شامل عوامل مختلفی می‌شود که می‌توانند به توسعه اقتصادی در این حوزه کمک کنند. در زیر، تعدادی از عوامل مؤثر در رشد اقتصادی بخش کشاورزی آورده شده‌اند: 1. تکنولوژی و نوآوری: بهبود فناوری در کشاورزی می‌تواند...

ادامه مطلب »

پیش آگاهی سرمازدگی مرکبات

به طور کلی ارقام مرکبات جز گونه های گیاهی حساس به سرما طبقه بندی می شوند و طی چند سال اخیر و هر از چند گاهی ورود جبهه هوای سرد (سرمای سال 86 و 92) از منطقه سردسیر سیبری به مناطق مرکبات خیز شمالی کشور خسارات قابل توجهی را به همراه داشته است. از این رو اجرا و لحاظ دستورالعمل های زیر جهت القای نسبی مقا...

ادامه مطلب »

9 روش صرفه جویی در مصرف آب در...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116